Monday, May 25, 2009

GOLONGAN YANG DIDOA OLEH PARA MALAIKAT


Assalamualaikum w.b.t
Allhamdulillah entry kali nie izah nak kongsi sedikit hadis-hadis berkaitan golongan yang didoa oleh para malaikat..Selamat membaca..^_^

1. Golongan yang tidur dalam keadaan bersuci

Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa, Ya Allah ampunilah hambamu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci".
(Imam Ibnu Hibban meriwayatkan dari Abdullah bin Umar r.a. Hadis ini disahihkan oleh Syeikh Al Albani dalam Sahih At Targhib waTarhib)

2. Golongan yang sedang duduk menunggu waktu solat

Rasulullah SAW bersabda, " Tidaklah salah seorang di antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan bersuci , kecuali para malaikat akan mendoakannya " Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia".
(Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. Sahih Muslim)

3. Golongan yang berada di saf hadapan di dalam solat berjemaah

Rasulullah SAW bersabda," Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat kepada (orang-orang) yang berada pada saf-saf terdepan"
(Imam Abu Daud (dan Ibnu Khuzaimah) dari Barra' bin 'Azi r.a. hadis ini disahihkan oleh Syeikh al Albani dalm Sahih Sunan Sbi Daud)

4. Golongan yang menyambung saf pada solat jemaah

Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat selalu berselawat kepada orang-orang yang menyambung saf-saf."
(Para Imam iaitu Imam Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Al Hakim meriwayatkan dari Aisyah r.a. hadis ini disahihkan oleh Syeikh Al Albani dalam Sahih At Targhib wa Tarhib)

5. Para malaikat mengucapkan 'amin' ketika seorang imam selesai membaca al-Fatihah

Rasulullah SAW bersabda,"Jika seorang imam membaca 'ghairil maghdhuubi 'alaihim waladh dhaalinn', maka ucapkanlah oleh kalian 'amin', kerana barangsiapa ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat maka ia akan diampuni dosanya yang masa lalu".
(Imam Bukhari meriwayatkan dari Abu Hrurairah r.a. Sahih Bukhari)

6. Golongan yang duduk di tempat solatnya setelah selesai menunaikan solat

Rasulullah SAW bersabda, "Para malaikat akan selalu berselawat (berdoa) kepada salah satu di antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat di mana ia melakukan solat, selama ia belum batal wudu'nya, (para malaikat) berkata, "Ya Allah ampunilah dan sayangilah ia"
(Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah, Al Musnad, Syeikh Ahmad Syakir mensahihkan hadis ini)

7. Golongan yang melakukan solat subuh dan asar secara berjemaah

Rasulullah SAW bersabda, "Para malaikat berkumpul pada saat solat subuh lalu para malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal, lalu Allah bertanya kepada mereka, "Bagaimana kalian meninggalkan hambaku?", mereka menjawab, "Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, maka ampunilah mereka pada hari kiamat."
(Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. Al Musnad, hadis ini disahihkan oleh Syeikh Ahmad Syakir)

No comments: