Monday, December 7, 2009

Aisyah Chan Mei Lei 3

[link]

“Kalau kamu buat baik sekarang, nanti kamu akan dihidupkan semula menjadi orang yang lebih baik,” saya menjawab seusai menutup daun pintu.

“Kalau ada tuah nanti, bolehlah aku jadi Donald Trump!” saya menyambung lagi sambil menghabiskan sisa-sisa milo panas yang baru dibuat sebentar tadi.

“Wah, senang-senang saja boleh jadi kaya ya?” balas Fatimah sambil mengenyitkan matanya. Dia tersengih-sengih.

“Jadi kaya senang tapi tak bahagia. Aku bukan ingat engkau pun nanti,” saya mengeluh.

“Eh, tak bestlah kalau tak dapat ingat semua kenangan indah tu.”

“Itulah pasal. Mesti tak best sebab nanti aku dah tak kenal kau dah Fatimah. Takde dahla orang nak belanja aku makan roti canai,” saya berpura-pura sedih.

“Oh, tengok muka aku ingat roti canai saja ya?” Fatimah membulatkan mata sebelum kami sama-sama ketawa. Sambil itu sempat pula dia mencubit pinggang saya, tanda geram.

“Alah, tak apa Fatimah. Aku bukan percaya sangat la dengan benda macam ni. ” Saya membalas untuk meredakan keadaan. Keropok Super Ring di sisi saya koyak sebelum memakan isi perutnya. Tiba-tiba rasa ingin makan banyak pula hari itu.

“Eh, boleh ke Buddhist tak percaya dengan agama sendiri? Atau kau sudah jadi free thinker?”

Kata-kata Fatimah itu membuatkan saya tidak senang duduk. Memang benar saya kurang percaya pada agama sendiri. Alah, semua ritual keagamaan saya ikuti pun kerana disuruh oleh ibu sedangkan saya tidak rela kerana tidak tahu kepentingannya. Tetapi saya malulah andai orang tahu akan hal ini kerana pasti nanti orang akan memandang serong terhadap saya. Aduh, malang sungguh hari ini terlepas cakap pula!

“Bagaimana dengan kau?Boleh ingat semua benda lepas mati?” saya cuba mengalih perhatiannya.

“Bukan setakat ingat Mei Lei, tapi semua benda yang kami buat akan dipertontonkan di hadapan sekalian manusia nanti. Yang baik, yang buruk, semua akan dibalas dengan setimpal. Siapa yang buat jahat, memang malu besarlah.”

“Nanti?”

“Ya. Nanti – di hari akhirat. Hari akhirat itu akan terjadi apabila dunia ini dah musnah dan waktu itu semua orang akan dihitung amalannya. Kemudian ditentukan sama ada masuk neraka atau syurga.”

Neraka? Syurga? Ah, perkataan itu benar-benar menarik perhatianku.

“Sebab itukah kau orang sanggup mati kerana agama? Kerana mahu masuk syurgakah?”

“Ada sebab yang lebih besar daripada itu Mei Lei. Malahan, kalau tiada syurga pun, aku percaya ramai yang tetap ingin mati demi agama kami,” jawab Fatimah bersungguh-sungguh. Sepertinya dia mahu memanjangkan lagi perbualan.

“Sebab apa?”

“Sebab itu tujuan hidup kami.”

“Eh, tujuan hidup kamu untuk mati ke?”

Fatimah tergelak kecil. Saya mengangkat kening tanda memohon jawapan namun dia tidak menjawab pertanyaan saya sebaliknya berkata;

“Kau tahu Mei Lei, hidup tanpa ada tujuan itu seperti…”

“Seperti bermain golf tanpa ada lubang penamat. Ada kayu dan bola golf tapi tak tahu hendak ditujukan ke arah mana,” tiba-tiba terpacul ayat tersebut dari mulut saya tanpa saya sedari...

Monday, November 30, 2009

Aisyah Chan Mei Lei 2

[link]

sambungan

“Ibu?” Terpacul perkataan itu dari mulut saya ketika cuba melihat dalam kesamaran malam.

Saya tercengang-cengang. Kaki yang pantas melangkah terhenti tiba-tiba. Fikiran saya seperti terperangkap. Tidak pernah saya melihat ibu menangis begitu.

Saya ingin sangat tahu apa yang terjadi pada ibu namun tidak sampai hati pula saya nak menerjahnya malam-malam. Mungkin sekarang ibu perlukan masa untuk bersendiri. Tak mengapa, esok masih ada.

Pagi itu, saya turun sarapan seperti biasa. Ibu sedang menyiapkan bekal untuk saya bawa ke sekolah manakala Ayah pula sedang minum kopi.

“Ibu, ibu, kenapa ibu menangis semalam?” saya menyoal sambil menyumbat beberapa roti ke mulut. Sejurus saya bertanya, pinggan yang dipegang ibu terjatuh di meja. Mujur sahaja tidak pecah. Kelam-kabut ibu mengemasnya tanpa menghiraukan pertanyaan saya tadi. Tapi saya perasan air muka ibu berubah cuma tidak pasti kenapa. Adakah kerana soalan saya itu? Ah, mulut saya ni terlalu lancang. Saya tidak patut bertanya sebenarnya.

Sepanjang bersarapan, ayah langsung tidak mengendahkan apa yang berlaku. Selalunya dia akan berleter juga jika ada yang tidak kena namun pagi itu dia senyap sahaja. Namun itu tidaklah pelik bagi saya kerana ayah sememangnya tidak pernah peduli akan orang lain.

Saya menyangka peristiwa semasa sarapan itu terhenti sekadar di situ tetapi saya salah.

Pada sebelah malamnya ketika saya sedang tidur, ayah tiba-tiba masuk ke bilik saya. Dia menolak daun pintu dengan kasar. Wajahnya seperti menahan kemarahan yang teramat.

“Mei Lei!” Ayah menjerit ke arah saya yang dalam keadaan separuh sedar.

“Mei Lei bangun!” kali ini jeritan ayah amat kuat sehingga membuatkan jantung saya seperti terkena kejutan tiba-tiba. Saya terus bangun dan lari ke hujung katil kerana takut. Itulah wajah ayah yang paling menakutkan pernah saya lihat.

Ayah menarik keluar paip getah yang disorok di belakang seluarnya. Ketika itu, saya sudah membayangkan bahawa saya akan mati sahaja. Berkali-kali saya berdoa entah pada siapa supaya mengirimkan saya seorang ibu pari-pari untuk mengeraskan ayah supaya dia tidak membunuh saya.

Belum sempat ayah melibas saya, terdengar bunyi tapak kaki ibu di luar bililk. Dia berlari-lari mendapatkan saya.

“Kamu benar-benar sudah gila!” teriak ibu sambil memeluk erat saya.

“Dia anak sial! Tak patut lahir ke dunia!”

Saya benar-benar tidak mampu bernafas dalam dakapan ibu dan kata-kata ayah itu menambahkan lagi sesak di dada ini.

“Kalau kamu mahu bunuh dia, lebih baik kamu bunuh aku dulu! Dia anak kamu!”

Tangan ayah yang sudah naik menjangkau paras kepalanya tiba-tiba kaku. Ayah menjatuhkan paip getah tersebut lalu terduduk. Beberapa saat kemudian, dia meninggalkan bilik tanpa menoleh sedikit ke arah saya. Ibu masih memeluk saya sambil mengusap ubun-ubun saya untuk menenangkan saya yang menangis ketika itu.

Peristiwa tersebut sungguh memberi kesan terhadap hubungan saya dan ayah. Saya sudah jarang bercakap dengannya kecuali ketika hal-hal kecemasan. Selebihnya saya akan merujuk pada ibu sahaja. Terlalu sukar untuk saya melupakan pengalaman pahit yang membuatkan saya begitu gerun dengan ayah itu.

Beberapa tahun selepas itu, saya berjaya menjejakkan kaki di menara gading dalam bidang pendidikan. Walaupun banyak saudara yang mengumpat saya kerana memilih bidang yang dianggap oleh mereka sebagai tak menguntungkan, saya tetap dengan pendirian saya kerana bukan mereka yang mengawal rezeki saya.

Suatu hari, berlaku kejadian yang benar-benar merubah kehidupan saya 100%. Kejadian yang membuatkan saya mula berfikir mengenai sesuatu.

Semuanya terjadi ketika saya dan rakan, Fatimah sedang menjamu selera di bilik setelah pulang dari membeli makanan di café.

“Kau percaya pada kehidupan selepas mati Mei Lei?” tanya Fatimah sambil meratah peha ayam sambal.

“Masyarakat Buddha percaya bahawa selepas kita mati, kita akan dihidupkan semula.”

“Bagaimana tu? Aku tak faham.”

Baru sahaja hendak menjawab, tiba-tiba perut saya memulas. Ah, terpaksa saya biarkan persoalan Fatimah itu dahulu demi melepaskan hajat yang tak tertanggung ini. ….

Saturday, November 21, 2009

Aisyah Chan Mei Lin 1






[link]
Seingat saya, tidak banyak kenangan manis yang dapat saya kongsi bersama ayah. Ayah seorang yang introvert lalu jarang menghabiskan masa bersama keluarga. Selain itu, ayah juga panas baran dan sering memarahi saya menyebabkan saya kurang gemar bermesra dengannya. Kadang-kala saya terfikir juga, tidak adakah sekelumit sabar pun dalam diri ayah kerana yang hanya termampu untuk saya kenang adalah cacian dan hinaan dia terhadap saya, anak kandungnya.

Saya tahu ayah bencikan saya dahulu. Saya boleh lihat pada matanya. Lagipun, perbuatan ayah sendiri sudah cukup menggambarkan segalanya.

Saya masih ingat peristiwa yang terjadi semasa saya berumur 7 tahun. Ketika itu ayah dan ibu bergaduh fasal saya. Ibu ingin memasukkan saya ke sekolah Inggeris manakala ayah pula dengan pilihan sekolah Cinanya. Pilihan saya pula? Tentu sekali sekolah Inggeris kerana saya ingin keluar daripada kepompong kaum Cina. Walaupun saya masih setahun jagung, tetapi fikiran saya jauh lebih dewasa daripada usia. Mungkin kerana pengaruh buku-buku Inggeris yang diperkenalkan oleh Kak Michelle, jiran saya.

“Ah, membazir saja hantar dia ke situ. Dia anak yang bodoh!” lancang mulut ayah berkata. Mungkin dia tidak sedar saya berada di sisi. Tapi bagaimana pula dia boleh kata saya bodoh sedangkan di kala anak-anak Cina lain masih bertatih menyebut A,B,C, saya sudah pun boleh menulis? Sebagai bukti, pak cik Kok Kent selalu memuji saya dengan mengatakan saya anak yang bijak.

Mujur ibu kuat mempertahan. Katanya, jika saya bodoh tentu bapa pun bodoh sebab saya keturunannya. Ayat itu menyebabkan ayah tercengang seketika. Mungkin dia percaya perkara tersebut seperti dia percaya pada sial.

Ah, fikiran orang dahulu memang mudah didoktrinkan kerana mereka kurang ilmu. Lebih-lebih lagi ayah yang tidak pernah bersekolah. Bukan saya mahu mengutuknya, tapi ini adalah hakikat. Ilmu itu sangat penting bagi memisahkan manusia daripada kejahiliyahan. Wahyu pertama sendiri juga bermula dengan ‘Iqra’ yakni bacalah bukan?

Lama bertikam lidah, akhirnya ayah setuju juga. Sempat pula dia menjeling tajam pada saya sambil memberi amaran, “kalau kamu tak belajar betul-betul, aku rotan nanti!” Gerun saya mendengarnya.

Ayat ayah yang berbisa itu saya pegang sebagai satu motivasi untuk saya belajar bersunguh-sungguh. Saya sudah set minda bahawa sekiranya saya lulus, pasti ayah akan menyayangi saya. Maka pada setiap malam saya akan belajar sambil ditemani lampu minyak tanah yang diberikan oleh Mak Cik Poh Yee. Bila difikirkan semula, alangkah terdesaknya saya terhadap kasih-sayang seorang ayah ketika itu.

Setiap hari berlalu seperti biasa. Malam itu pun sepatutnya menjadi malam yang sama seperti sebelumnya. Namun ada sesuatu telah terjadi yang akhirnya meragut ketenangan saya buat beberapa ketika. Ketika itu saya sedang khusyuk menelaah pelajaran tatkala telinga saya menangkap bunyi tangisan di luar. Aneh, siapa pula yang menangis malam-malam buta ini?

Saya mengintai-intai di balik tingkap. Ah, ada seorang wanita di anjung rumah saya! Benar, dia sedang menangis. Saya cuba mengenalpasti gerangan wanita tersebut. Tapi ternyata sukar untuk melihat dengan jelas dalam kepekatan malam. Andai boleh diputarkan masa, mungkin saya akan tutup buku dan tidur sahaja. Namun naluri muda saya ketika itu telah memaksa saya pergi menjenguk di luar. Lalu dengan langkah yang perlahan, saya melangkah keluar dari bilik menuju ke anjung. Tepat ke arah wanita itu.

bersambung..

Wednesday, November 18, 2009

VIRUS DALAM MENUNTUT ILMU







artikel from diz [link]

1.NIAT YANG ROSAK.

Imam Malik bin Dinar rahimahullah mengatakan,'Barangsiapa mencari ilmu bukan kerana Allah Ta'ala maka ilmu itu akan menolaknya hingga ia d cari hanya kerana Allah'



2.Ingin terkenal.

'Barangsiapa yang menyiarkan amalnya,maka Allah akan menyiarkan aibnya.Dan barangsiapa yang beramal kerana riya' maka Allah s.w.t akan membuka niatnya di hadapan manusia pada hari kiamat.'
HR.Bukhari-shahih.


3.Beralasan dengan kesibukan.
Alasan ini seringakali d jadikan syaitan sebagai alasan menjadi penghalang dalam menuntut ilmu.Cuba d hitungkan Allah memberikan kite 24 jam,8 jam untuk bekerja,8 jam untuk beristirahat,masih ada 8 jam lagi..........apa yang selama ini kita lakukan untuk manfaatkan sisa waktu itu??mm.........



4.Bosan dalam menuntut ilmu.

Di antara penghalang menuntut ilmu adalah merasa bosan dan beralasan dgn berkonsentrasi mengikut peristiwa yang sedang terjadi.Bosan itu adalah penyakit. Oleh kerana itu ya sadiq sekalian,kite harus melawan rasa bosan yng terkadang timbul saat kite belajar.Belajarlah sampai Anda mendapatkan nikmatya ILMU,,inshaALLAH=)



5.Merasakan diri hebat.

Merasa bangga apabila d puji dan merasa senang apabila mendengar orang lain memujinya.
Allah Ta'ala berfirman:'Maka janganlah kamu merasa dirimu suci.Dialah yang paling mengetahui tentang orang yang bertaqwa.'(QS.An-Najm:32)



6.Tidak mengamalkan ILMU.

Hal ini adalah salah satu sbb hilangnya keberkatan ilmu.Firman Allah:'Hai orang-orang yang berfirman, mengapa kamu mengatakan hal yang tidak kamu perbuat?Amat besar kebencian Allah bahawa kamu mengatakan apa sahaja yang tidak kamu kerjakan.
(QS.Ash-Shaff:2-3)



7.Putus Asa dan Rendah diri.

Ia adalah salah satu penghalang ilmu.Semua manusia d ciptakan dalam keadaan sama yang tidak mengetahui sesuatu pun.Jangan merasa rendah diri dgn lemahnya kemampuan mengahafal,lambat membaca atau cepat lupa.



8.Bertangguh.

Yusuf bin Asbath rahimahullah mengatakan:' Muhammad bin samurah pernah menulis surat kepadaku sebagai berikut: 'Wahai saudaraku janganlah sifat menunda-nunda menguasai jiwamu dan tertanam d hatimu kerana ia membuat lesu dan merosak hati.Ia memendekkan umur kita,sedang ajal segera tiba...Bangkitlah dari tidurmu dan sadarlah dari kelalaianmu!........................


InshaALLAH kite bersama mengambil ikhtibar dan cuba memperbaiki kelemahan kite,,
wallahualam.

Wednesday, September 16, 2009

SAY NO 2 IKHTILAT







Artikel dr laman [link]


Apa itu ikhtilat?
Ikhtilat bermaksud pergaulan dalam Bahasa Melayu yang berasal dari kata dasar khalata iaitu bercampur. Percampuran ini boleh berlaku di kalangan manusia, haiwan atau benda.

Ulama Fiqh mendefinisikan pergaulan sebagai satu keadaan apabila lelaki dan perempuan ajnabi bertemu (melebihi dua orang) di suatu tempat dan berlaku interaksi antara mereka. Interaksi yang berlaku mungkin berupa percakapan, pandangan atau isyarat yang boleh difahami. Jika ia melibatkan dua orang sahaja, maka ia diklasifikasikan sebagai khalwat.
Ikhtilat boleh berlaku di mana-mana tempat samada secara terancang atau tidak.

Hukum Asal
Pada dasarnya, tidak terdapat sebarang hukum bagi pergaulan yang jelas. Meskipun terdapat beberapa pendapat yang mengatakan ianya tidak haram malah harus, namun berdasarkan dalil-dalil yang bakal dikemukakan, adalah jelas bahawa hukumnya adalah tetap haram. Ini juga kerana pandangan ini disokong oleh majoriti ulama fuqaha, dan ahli hadith.

Dalil-Dalil
Pengharaman pergaulan antara lelaki dan perempuan meskipun tidak terdapat satu nas yang qatie (jelas), namun pengharamannya hanya berasaskan kepada hukum lain yang pada asalnya dikhususkan bagi kaum wanita kerana dalam hukum-hukum tersebut terdapat unsur-unsur pergaulan antara perempuan dan lelaki ajnabi. Oleh itu, nas-nas tersebut boleh dijadikan sebagai petunjuk pengharaman pergaulan. Hukum-hukum yang dimaksudkan ialah larangan berkhalwat dan musafir tanpa mahram, solat berjemaah di masjid bagi wanita, hukum jihad bagi wanita-wanita, hukum solat Jumaat bagi wanita dan beberapa hukum-hakam yang dikhususkan untuk wanita.

Pemakaian Urf dan Maslahah dalam Penentuan Hukum Pergaulan
Dalam konteks persoalan berkaitan pergaulan antara lelaki dan perempuan di Malaysia, meskipun hukum asalnya adalah haram seperti mana yang telah dihujahkan sebelum ini **[rujuk perbincangan tentang hukum asal pergaulan], namun apabila dilihat dari sudut pendekatan pemakaian uruf masyarakat di Malaysia, ternyata beberapa kelonggaran tetap wujud seiring dengan prinsip iaitu mengambilkira suasana setempat dan semasa di Malaysia. Persoalan yang turut perlu dipertimbangkan contohnya:
Kaum wanita turut keluar mencari rezeki dengan bekerja, malahan wanita di Malaysia kini hampir seimbang dominasi peratusan mereka yang bekerja dengan lelaki· persoalan tentang pergaulan antara lelaki dan perempuan semasa belajar. Di universiti, keadaan sama berlaku.

**Al-Isra' ayat:32 yg brmksd: DAN JNGNLAH KAMU MENGHAMPIRI ZINA,SESNGGUHNYA IA ADALAH SEBURUK2 JALAN..

Pengecualian Bagi Hukum Asal
Unsur Darurat
pergaulan perempuan dan lelaki ajnabi yang dikategorikan sebagai darurat atas tujuan memberikan perlindungan atau menyelamatkan perempuan itu daripada bahaya adalah diharuskan dengan syarat tidak ada tujuan-tujuan lain. Hukum ini adalah satu pengecualian dari hukumnya yang asal iaitu haram.

Apabila Wujud Keperluan atau Hajat
Muamalat Maliyyah (urusan harta)
Perempuan dibenarkan bergaul dengan lelaki dalam urusan yang melibatkan harta seperti jual beli atau lain-lain transaksi. Ini adalah kerana urusan sebegini memerlukan interaksi antara dua pihak sebelum berlaku aqad.

Penyaksian (urusan mahkamah)
Penyaksian wanita diterima syara.Di dalam kes-kes tertentu seperti dalam kes harta dan berkaitan.

Urusan kerja
Wanita diharuskan keluar rumah untuk bekerja dengan izin suami atau penjaganya. Urusan kerja kebiasaannya melibatkan pergaulan wanita dengan lelaki. Tambahan pula bilangan tempat kerja yang mengasingkan antara lelaki dan perempuan secara total amat terhad.

Melayani tetamu
Harus bagi seorang wanita melayani tetamunya dengan syarat ia mestilah ditemani oleh suami atau mahramnya. Ini kerana, kewujudan suami atau mahramnya untuk mengelakkan berlakunya 'khalwah' (bersunyi-sunyian) antara seseorang wanita dan tetamunya. Begitu juga, harus bagi seseorang wanita untuk makan bersama tetamunya dengan kehadiran suami atau mahramnya bagi menjaga hak-hak tetamu.

Tuesday, September 15, 2009

SAHABAT YANG DIJANJIKAN SYURGA




petikan dari laman http://ikhlas89.blogspot.com/


1. Abu Bakar Siddiq ra.
Beliau adalah khalifah pertama sesudah wafatnya Rasulullah Saw. Selain itu Abu bakar juga merupakan laki-laki pertama yang masuk Islam, pengorbanan dan keberanian beliau tercatat dalam sejarah, bahkan juga didalam Quran (Surah At-Taubah ayat ke-40) sebagaimana berikut :

“Jikalau tidak menolongnya (Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah menolongnya (yaitu) ketika orang-orang kafir (musyrikin Mekah) mengeluarkannya (dari Mekah) sedang dia salah seseorang dari dua orang (Rasulullah dan Abu Bakar) ketika keduanya berada dalam gua, diwaktu dia berkata kepada temannya:”Janganlah berduka cita, sesungguhya Allah bersama kita”.

Maka Allah menurunkan ketenangan kepada (Muhammad) dan membantunya dengan tentera yang kamu tidak melihatnya, dan Allah menjadikan seruan orang-orang kafir itulah yang rendah. Dan kalimat Allah itulah yang tinggi. Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” Abu Bakar Siddiq meninggal dalam umur 63 tahun, dari beliau diriwayatkan 142 hadis.

2. Umar Bin Khatab ra.
Beliau adalah khalifah ke-2 sesudah Abu Bakar, dan termasuk salah seorang yang sangat dikasihi oleh Nabi Muhammad Saw semasa hidupnya. Sebelum memeluk Islam, beliau merupakan musuh yang paling ditakuti oleh kaum Muslimin. Namun semenjak ia bersyahadat di hadapan Rasul (tahun keenam sesudah Muhammad diangkat sebagai Nabi Allah), ia menjadi salah satu benteng Islam yang mampu menyurutkan perlawanan kaum Quraisy terhadap diri Nabi dan sahabat.

Pada zaman kekhalifaannya, Islam berkembang seluas-luasnya dari Timur hingga ke Barat, kerajaan Parsi dan Romawi Timur dapat ditaklukinya dalam hanya satu tahun. Beliau meninggal dalam umur 64 tahun karena dibunuh, dikuburkan berdekatan dengan Abu Bakar dan Rasulullah dibekas rumah Aisyah yang sekarang terletak di dalam masjid Nabawi di Madinah.

3. Usman Bin Affan ra.
Khalifah ketiga setelah wafatnya Umar, pada pemerintahannyalah seluruh tulisan wahyu yang pernah dicatat oleh sahabat semasa Rasul hidup dikumpulkan, kemudian disusun menurut susunan yang telah ditetapkan oleh Rasulullah Saw sehingga menjadi sebuah kitab (suci) sebagaimana yang kita dapati sekarang. Beliau meninggal dalam umur 82 tahun (ada yang meriwayatkan 88 tahun) dan dikuburkan di Baqi’.

4. Ali Bin Abi Thalib ra.
Merupakan khalifah keempat, beliau terkenal dengan siasah perang dan ilmu pengetahuan yang tinggi. Selain Umar bin Khatab, Ali bin Abi Thalib juga terkenal dengan keberaniannya dalam peperangan. Beliau sudah mengikuti Rasulullah sejak kecil dan hidup bersama baginda sampai Rasul diangkat menjadi Nabi hingga wafatnya. Ali Bin Abi Thalib meninggal dalam umur 64 tahun dan dikuburkan di Kufah, (Iraq)

5. Thalhah Bin Abdullah ra.
Masuk Islam dengan perantaraan Abu Bakar Siddiq ra, selalu aktif disetiap peperangan selain Perang Badar. Di dalam perang Uhud, beliaulah yang mempertahankan Rasulullah saw sehingga terhindar dari mata pedang musuh, sehingga putus jari-jari beliau. Thalhah Bin Abdullah gugur dalam Perang Jamal semasa pemerintahan Ali Bin Abi Thalib dalam usia 64 tahun, dan dimakamkan di Basrah.

6. Zubair Bin Awaam
Memeluk Islam juga karena Abu Bakar Siddiq ra, ikut berhijrah sebanyak dua kali ke Habsyah dan mengikuti semua peperangan. Beliau pun gugur dalam perang Jamal dan dikuburkan di Basrah pada umur 64 tahun.

7. Sa’ad bin Abi Waqqas
Mengikuti Islam sejak umur 17 tahun dan mengikuti seluruh peperangan, pernah ditawan musuh lalu ditebus oleh Rasulullah dengan ke-2 ibu bapanya sendiri sewaktu perang Uhud. Meninggal dalam usia 70 (ada yang meriwayatkan 82 tahun) dan dikuburkan di Baqi’.

8. Sa’id Bin Zaid
Sudah Islam sejak kecilnya, mengikuti semua peperangan kecuali Perang Badar. Beliau bersama Thalhah Bin Abdullah pernah diperintahkan oleh rasul untuk menjadi mata-mata terhadap gerakan musuh (Quraisy). Meninggal dalam usia 70 tahun dikuburkan di Baqi’.

9. Abdurrahman Bin Auf
Memeluk Islam sejak kecilnya melalui Abu Bakar Siddiq dan mengikuti semua peperangan bersama Rasul. Turut berhijrah ke Habsyah sebanyak 2 kali. Meninggal semasa berumur 72 tahun (ada yang meriwayatkan 75 tahun), dimakamkan di baqi’.

10. Abu Ubaidillah Bin Jarrah
Masuk Islam bersama Usman bin Math’uun, turut berhijrah ke Habsyah pada tempoh kedua dan mengikuti semua peperangan bersama Rasulullah saw. Meninggal pada tahun 18 H di urdun (Syam) dan dimakamkan di Urdun yang sampai saat ini masih sering diziarahi oleh kaum Muslimin.

Selawat dan salam ke atas Murabbi Teragung, baginda Rasulullah saw dan para sahabat. Yok kita cari info lanjut tentang sirah anbiya' dan para sahabat.^_^



Satu persoalan timbul dalam benakku,

“ Layakkah kita menagih cinta insan seandainya cinta Tuhan belum tergapai?
Sedangkan cinta Allah adalah segalanya, cinta Rasul lambang cinta kepada-Nya,
cinta ibu bapa tulus selamanya, cinta saudara ukhwah kerana-Nya dan cinta pada’nya’ pelengkap kasih-Nya… Hamparkanlah cinta kepada Yang Selayaknya.. Jadi,jika mengharap cinta sejati, dambalah kasih Ilahi, itulah cinta hakiki.. tepuk dada, tanya iman, tanya akal fikiran, tanya hati, tanya diri sendiri…Sejauh manakah taraf cinta kita ini? ”

Monday, September 7, 2009

UKHWAH








Dalam usaha membawa rakan2 menuju mardhatillah. Doakan izzah..^_^

Saturday, August 29, 2009




Syarat-Syarat asas pakaian seorang wanita:

1 – Menutup Seluruh Tubuh, melainkan bahagian yang dikecualikan (yang boleh untuk tidak ditutup).

2 – Bukan dengan tujuan untuk berhias atau melawa.

3 – Menggunakan kain yang tebal (bukan yang tipis) sebagai kain pakaiannya.

4 – Tidak ketat (longgar) dan tidak menggambarkan bentuk tubuh.

5 – Tidak diberi wangian (perfume).

6 – Tidak menyerupai pakaian lelaki.

7 – Tidak menyerupai pakaian wanita kafir.

8 – Bukan pakaian untuk bermegah-megah.


Yok recheck perintah menutup aurat dalam al-Quran Karim:

Maksudnya: “Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan (menjaga) pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan (memanjangkan) kain tudung (khimar) ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera (anak-anak lelaki) mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung”.” (Surah an-Nuur, 24: 31)



“Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: “Hendaklah mereka mengenakan (dan melabuhkan) jilbabnya (pakaian) ke seluruh tubuh mereka”. Dengan demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenali, dan dengan itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah al-ahzaab, 33: 59)



Maksud Hijab:
Hijab adalah bentuk mashdar, dan maknanya secara bahasa adalah yang besifat menutup, melindungi, dan mencegah.

Dari segi syara’ (istilah) adalah seseorang wanita yang menutup tubuh dan perhiasannya, sehingga orang asing (yang bukan tergolong dari mahramnya) tidak melihat sesuatu pun dari tubuhnya dan perhiasan yang dia kenakan sebagaimana yang diperintahkan supaya ditutup (dihijab).

Wanita mukmin berhijab dengan mengenakan khimar (kain tudung/penutup kepala) yang dilabuhkan sehingga ke dada-dada mereka dan dengan mengenakan jilbab yang menutupi seluruh tubuh mereka.

Tuesday, August 25, 2009

VIRUS H1N1 vs VIRUS IMAN



Ramai yg pakai mask tutup hidung & mulut untuk cegah virus H1N1.Bagus..tindakan yang baik. Tapi jangan lupa serangan virus IMAN yang 1001 kali lebih hebat , lebih strategik, lebih bahaya, lebih azab..pengidap H1N1 akan di kuarantin 1 minggu, tapi masih dapat makan minum dengan selesa. Pengidap virus IMAN akan dihumban ke dalam neraka.So, apa nak buat? Disarankan:

1. Jaga "kebersihan" hati kita dengan banyakkan solat, baca qur'an & zikir.

2. Tutup aurat kita sepanjang masa "dengan sempurna"

3. Hindari dan jauhilah tempat2 serta kumpulan pengamal, peminat & penganjur maksiat.

4. Hati2 bila bergaul dengan lelaki/wanita bukan mahram.

5. Bersegeralah berhimpun (di masjid) setiap kali mendengar arahan (seruan azan).

InsyaAllah selamatlah kita daripada serangan virus yg akan mematikan IMAN seseorang.

Monday, August 10, 2009




sumber entry dr http://perinducintaillahi.blogspot.com/


Ibnu Abid-Dunya, Ath- Thabrani dan Ibnu Marduwaih mentakhrij dari Abu Umamah, dia berkata, "Rasullulah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya ketika iblis turun ke bumi, maka dia berkata: "Ya Rabbi, Engkau telah menurunkan aku ke bumi dan menjadikan aku sebagai orang yang terkutuk."


"Maka buatkanlah bagiku rumah"
"Rumahmu adalah bilik mandi"

"Buatkanlah bagiku tempat duduk"
"Tempat dudukmu adalah pasar"

"Buatkanlah bagiku makanan"
"Makananmu adalah apa yang tidak disebutkan nama ALLAH padanya"

"Buatkanlah bagiku minuman"
"Minumanmu adalah setiap yang memabukkan"

"Buatkanlah bagiku mu'adzin"
"Mu'adzinmu adalah alat muzik"

"Buatkanlah bagiku Quran"
"Quran bagimu adalah syair"

"Buatkanlah bagiku sebuah kitab"
"Kitabmu adalah tatu"

"Buatkanlah bagiku perkataan"
"Perkataan bagimu adalah dusta"

"Buatkanlah bagiku seorang utusan"
"Utusan bagimu adalah dukun"

"Buatkanlah bagi jerat"
"Jeratmu adalah WANITA"



Sumber : 80 Rahsia Jin,Syaitan Dan Iblis.
Penulis Abdur Rahman Syukur,Terbitan
Jasmin, Taman2 Syurga~

Monday, August 3, 2009






sumber dr [link]

Tutup aurat satu tuntutan,
Dalam keluarga wajib tekankan,
Kalau keras hati gunalah rotan,
Demi melaksanakan perintah Tuhan.

Aurat ditutup mestilah lengkap,
Tudung litup termasuk scarf,
Mini telekong pun orang cakap,
Elok dipandang tak payah pun 'make up'.

Berbaju kurung bukanlah mengurung,
Lebih elok jubah jika direnung,
Kaki pula eloklah bersarung,
Agar syaitan susah nak bertarung.

Kalau wanita menutup aurat,
Orang jahat tak berani ngorat,
Bahkan boleh menjadi ubat,
Orang memandang boleh bertaubat.

Pakaian moden memanglah hebat,
Harganya mahal walaupun ketat.
Walaupun cantik tetapi singkat,
Orang memakai pun nampak pusat.

Berseluar ketat baju pun ketat,
Jarangnya pulak boleh dilihat,
Orang yang memakai memanglah dipandang jahat,
Dimurka oleh Allah, Rasul dan para malaikat.

Lagilah aneh bila di fikir,
Baju kebaya tudung berukir,
Nampak dada iman terjungkir,
Kain terbelah peha terukir.

Menutup aurat boleh berfesyen,
Tetapi jangan menunjuk eksyen,
Sesuaikan diri ikut profesyen,
Kalau dilaknat tak guna sesen.

Kalau nak "Make Up" biarlah padan,
Jangan terlebih bila berdandan,
Minyak wangi juga fikirkan,
Bedak dan gincu sekadar keperluan.

Kasut tinggi cuba jauhi,
Kerana ia melahirkan bunyi,
Boleh menarik perhatian lelaki,
Perbuatan ini dibenci Ilahi.

Buat apa nak tayang jambul,
Kecantikan tak usah ditonjol-tonjol,
Mahkota disimpan tak jadi bisol,
Memakai tudung Islam tersimbol.

Selokaku ini bukanlah jahat,
Cuma saja mahu peringat,
Kepada semua para sahabat,
Terutama sekali rakan sejawat.

Kalau nak ikut nasihat ini,
Jangan bertangguh ubahlah diri,
Benda yang baik tak payah diuji,
Akan terserlah akhlak terpuji.

Kepada semua kawan lelaki,
Jangan tergelak wanita diperli,
Keluarga kita tak terkecuali,
Terutama sekali anak dan bini.

Sudahkah kita tanamkan iman,
Menutup aurat seluruh badan,
Ke sana sini dilindungi Tuhan,
Keluarga menjadi contoh teladan.

Setakat ini seloka kami,
Harap dapat menghibur hati,
Apa yang baik hendaklah ikuti,
Kalau boleh besok amali

Baju ketat seluar sendat,
Pakai tudung just ikat-ikat ,
Dari mula memang bukan adat,
Disudut agama pun gaya tak berkat

Tudung jarang baju nipis,
Pakai sikit boleh nampak 'garis',
Mata orang terbeliak, kita membengis,
Bila kena kutuk, kenapa menangis

Kebaya ketat, kain terbelah,
Ikat tudung macam tak sudah,
Nak ikut suruhan agama memang tak mudah,
Tapi Islam sebenarnya indah

Dah kalau mula minat nak bertudung,
Cubalah sesuaikan apa yang disarung,
Kalau masih rasa jiwa tu 'mendung',
Maknanya nafsu tu belum dapat dibendung

Bertudung itu bukan satu paksaan,
Ianya lebih kepada keinsafan,
Selalunya nafsu masih dikuasai syaitan,
Itu la pasal fesyen pun yang bukan-bukan

Asal menutup aurat itu tuntutan,
Kalau dianggap susah, tu sebab bosan,
Yang ye nya hati tak berkenan,
Tu yang berjela-jela mencipta alasan

Menutup aurat satu syariat,
Kepada agama kita taat,
Hidup berkat pahala berlipat-lipat,
Didunia selamat, di akhirat hebat

Dalam tiap perbuatan,
kita mulakan dengan niat,
Gitu juga bertudung,
janganlah konon nak tunjuk taat
Alamat pahala lebur, dosa bertingkat-tingkat,
Mentelah pula berfesyen tak kena tempat

Kita memang hidup dalam era serba maju,
Sungguhlah iman tak dinilai just ikut baju,
Kalau bertudung tapi pakai yang 'gitu-gitu',
Kita pun susah kenal, manusia ke hantu

Bertudung bergaya biarlah yang sempurna,
Tak jadi bahan kutuk, jangan pula menambah dosa
Pun tak usahlah juga terlebih gaya,
Islam itu suka yang sederhana

Kenalah pula kita wanita bekerjaya,
Fesyen busana muslimah yang paling kena,
Kalau rasa nak letak kaler,
tu yang paling asas je.

So camne kawan2??? Best tak seloka ni..Memang nampak sempoi tapi kalau dihayati maksud yang tersirat amat mendalam..Hanya mereka yang membaca dengan mata hati akan dapat menilai erti disebalik seloka ini...So jom semak semula diri kita..Yok renovate apa yang patut...
-tajdidniatselalu-



sumber dr [link]

Gembira hatinya, gembiralah Rasulullah s. a. w. Tertitis air matanya, berdukalah baginda. Dialah satu-satunya puteri yang paling dikasihi oleh junjungan Rasul selepas kewafatan isterinya yang paling dicintai, Siti Khadijah. Itulah Siti Fatimah r. a., wanita terkemuka di dunia dan penghuni syurga di akhirat.

Bersuamikan Sayyidina Ali bukanlah satu kebanggaan yang menjanjikan kekayaan harta. Ini adalah kerana Sayyidina Ali yang merupakan salah seorang daripada empat sahabat yang sangat rapat dengan Rasulullah s. a. w., merupakan kalangan sahabat yang sangat miskin berbanding dengan yang lain.

Namun jauh di sanubari Rasulullah s. a. w. tersimpan perasaan kasih dan sayang yang sangat mendalam terhadapnya. Rasulullah s. a. w. pernah bersabda kepada Sayyidina Ali,"Fatimah lebih kucintai daripada engkau, namun dalam pandanganku engkau lebih mulia daripada dia."(Riwayat Abu Hurairah)

Wanita pilihan untuk lelaki pilihan. Fatimah mewarisi akhlak ibunya Siti Khadijah. Tidak pernah membebani dan menyakiti suami dengan kata- kata atau sikap. Sentiasa senyum menyambut kepulangan suami hingga hilang separuh masalah suaminya. Dengan mas kahwin hanya 400 dirham hasil jualan baju perang kepada Sayyidina Usman Ibnu Affan itulah dia memulakan penghidupan dengan wanita yang sangat dimuliakan Allah di dunia dan di Akhirat.

Bukan Sayyidina Ali tidak mahu menyediakan seorang pembantu untuk isterinya tetapi sememangnya beliau tidak mampu berbuat demikian. Meskipun beliau cukup tahu isterinya saban hari bertungkus-lumus menguruskan anak-anak, memasak, membasuh dan menggiling tepung, dan yang lebih memenatkan lagi bila terpaksa mengandar air berbatu-batu jauhnya sehingga kelihatan tanda di bahu kiri dan kanannya.

Suami mana yang tidak sayangkan isteri. Ada ketikanya bila Sayyidina Ali berada di rumah, beliau akan turut sama menyinsing lengan membantu Siti Fatimah menggiling tepung di dapur. "Terima kasih suamiku," bisik Fatimah pada suaminya. Usaha sekecil itu, di celah-celah kesibukan sudah cukup berkesan dalam membelai perasaan seorang isteri.

Suatu hari, Rasulullah s. a. w. masuk ke rumah anaknya. Didapati puterinya yang berpakaian kasar itu sedang mengisar biji-biji gandum dalam linangan air mata. Fatimah segera mengesat air matanya tatkala menyedari kehadiran ayahanda kesayangannya itu.

Lalu ditanya oleh baginda, "Wahai buah hatiku, apakah yang engkau tangiskan itu? Semoga Allah menggembirakanmu."

Dalam nada sayu Fatimah berkata, "Wahai ayahanda, sesungguhnya anakmu ini terlalu penat kerana terpaksa mengisar gandum dan menguruskan segala urusan rumah seorang diri. Wahai ayahanda, kiranya tidak keberatan bolehkah ayahanda meminta suamiku menyediakan seorang pembantu untukku?"

Baginda tersenyum seraya bangun mendapatkan kisaran tepung itu. Dengan lafaz Bismillah, Baginda meletakkan segenggam gandum ke dalam kisaran itu. Dengan izin Allah, maka berpusinglah kisaran itu dengan sendirinya. Hati Fatimah sangat terhibur dan merasa sangat gembira dengan hadiah istimewa dari ayahandanya itu. Habis semua gandumnya dikisar dan batu kisar itu tidak akan berhenti selagi tidak ada arahan untuk berhenti, sehinggalah Rasulullah s. a. w. menghentikannya.

Berkata Rasulullah s. a. w. dengan kata-kata yang masyhur, "Wahai Fatimah, Gunung Uhud pernah ditawarkan kepadaku untuk menjadi emas, namun ayahanda memilih untuk keluarga kita kesenangan di akhirat." Jelas, Baginda Rasul mahu mendidik puterinya bahawa kesusahan bukanlah penghalang untuk menjadi solehah.

Ayahanda yang penyayang terus merenung puterinya dengan pandangan kasih sayang, "Puteriku, mahukah engkau kuajarkan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang kau pinta itu?"

"Tentu sekali ya Rasulullah," jawab Siti Fatimah kegirangan.

Rasulullah s. a. w. bersabda, "Jibril telah mengajarku beberapa kalimah. Setiap kali selesai sembahyang, hendaklah membaca 'Subhanallah' sepuluh kali, Alhamdulillah' sepuluh kali dan 'Allahu Akbar' sepuluh kali. Kemudian ketika hendak tidur baca 'Subhanallah', 'Alhamdulillah' dan 'Allahu Akbar' ini sebanyak tiga puluh tiga kali."

Ternyata amalan itu telah memberi kesan kepada Siti Fatimah. Semua kerja rumah dapat dilaksanakan dengan mudah dan sempurna meskipun tanpa pembantu rumah. Itulah hadiah istimewa dari Allah buat hamba-hamba yang hatinya sentiasa mengingatiNya

Friday, July 31, 2009


Diceritakan di Hari Pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Ia dituduh bersalah, mensia-siakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat. Tetapi ia berkeras membantah.

"Tidak. Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu."

"Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa," jawab malaikat.

Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru. Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi pun yang sedang berdiri. Di situ hanya ada dia sendirian. Makanya ia pun menyanggah,

"Manakah saksi-saksi yang kau maksudkan? Disini tidak ada siapa kecuali aku dan suaramu."

"Inilah saksi-saksi itu," ujar malaikat.

Tiba-tiba mata angkat bicara, "Saya yang memandangi."

Disusuli oleh telinga, "Saya yang mendengarkan. "

Hidung pun tidak ketinggalan, "Saya yang mencium."

Bibir mengaku, "Saya yang merayu."

Lidah menambah, "Saya yang mengisap."

Tangan meneruskan, "Saya yang meraba dan meramas."

Kaki menyusul, "Saya yang dipakai lari ketika ketahuan."

"Nah kalau kubiarkan, seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu", ucap malaikat.

Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahannya lagi. Ia putus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dimasukkan ke dalam jahanam. Padahal rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu. Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu, sekonyong-konyong terdengar suara yg amat lembut dari selembar bulu matanya:

"Saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi."

"Silakan", kata malaikat.

"Terus terang saja, menjelang ajalnya, pada suatu tengah malam yg lengang, aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah nabinya pernah berjanji, bahawa apabila ada seorang hamba kemudian bertaubat, walaupun selembar bulu matanya saja yang terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka saya, selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahawa ia telah melakukan taubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan."

Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut di bebaskan dari neraka dan dihantarkan ke syurga. Sampai terdengar suara bergaung kepada para penghuni syurga:

"Lihatlah, Hamba Tuhan ini masuk syurga karena pertolongan selembar bulu mata."

saya sendiri tidak tahu hadis tentang kisah ini...namun Allah berfirman dalam surah yassin ayat 65 yg bermaksud "Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa Yang mereka telah usahakan"
jadi benarlah bahawa anggota badan akan menjadi saksi kita di hadapan Allah atas apa yg telah kita kerjakan ketika di dunia ini...sebelum buat maksiat ingat2 lah pada Allah...






sumber http://matapena90.blogspot.com/

Monday, July 27, 2009

Zaman Nabi Muhammad s.a.w., di dalam Kaabah ada terdapat enam tiang yang dibina oleh Kaum Quraisy, tiang itu diguna untuk menyokong bumbungnya. Dua tiang sebelah kiri, satu tiang di sebelah kanan dan tiga tiang di sebelah belakang. Tiang-tiang itu adalah tiang kayu.

Selepas pembinaan yang dilakukan Sultan Murad, cuma terdapat tiga batang tiang kayu. Tiang-tiang itu terletak di bahagian tengah Kaabah, setiap satu batang bergaris pusat lebih kurang 1.5 meter. Berwarna merah kekuningan. Satu daripada tiang itu berbentuk bulat dan dua lagi berbentuk empat persegi.

Sekitar tahun 1304 Hijrah (tahun 1884) tiang-tiang dalam Kaabah itu menjadi reput, dalam tahun 1314 Hijrah (tahun 1894) ia telah diperkuatkan dengan dibuat lengkungan kayu seperti bola di bahagian bawah setiap tiang itu yang terletak lebih kurang 1.5 meter dari lantai Kaabah. Antara tiga tiang dalam Kaabah itu jarak di antara satu sama lain ialah 2.35 meter.




Terdapat sebuah tangga kayu yang dibina di dalam Kaabah untuk menuju ke bumbung Kaabah. Di tangga itu telah dipasang dengan tirai kain sutera hitam yang dihiasi emas dan perak. Lantai dalam Kaabah dipasang marmah putih dan marmar merah. Dinding Kaabah juga dipasang marmar berwarna dan dihiasi dengan tulisan khat.

Dalam Kaabah juga terdapat tirai sutera merah putih yang tertulis kalimah syahadah. Terdapat banyak lagi perkataan yang ditulis, tirai itu digunakan untuk menutup bahagian dalam bumbung Kaabah dan empat penjuru bahagian dalam dinding Kaabah.

Oleh kerana tirai itu dibuat semasa pemerintahan Sultan Abdul Aziz Khan iaitu dalam tahun 1209 H (tahun 1789) maka dalam usia yang terlalu lama itu, warnanya menjadi seperti hijau dan kelabu.

Ada pelbagai jenis lampu berwarna-warni yang diletakkan di antara tiga tiang Kaabah. Lampu-lampu itu adalah hadiah-hadiah yang diberikan orang untuk Kaabah semenjak berkurun-kurun lagi. Terdapat sepasang kayu papan yang diletakkan pada dinding Kaabah, kayu itu berasal dari bahtera Nabi Noh. Terdapat sekeping marmar merah empat segi di sebelah sudut utara dalam Kaabah.

Antara barangan lain yang terdapat dalam Kaabah ialah barang tinggalan sejarah yang diletakkan di penjuru Iraqi, antara barangan itu termasuklah sepasang subang dipercayai kepunyaan Siti Maryam dan satu tanduk kibas.

Menurut kata Dr Muzammil Siddiqi [1] yang berpeluang masuk ke dalam Kaabah pada tahun 1998; Di dalam Kaabah ada: 3 tiang, antara tiga tiang dalam Kaabah itu jarak di antara satu sama lain ialah 2.35 meter. Terdapat sebuah meja di tepi untuk letak benda seperti minyak wangi; ada 2 lampu seperti pelita tergantung dari siling; ruangnya boleh memuatkan lebih kurang 50 orang, tiada lampu elektrik iaitu tidak ada system pencahayaan elektrik, dinding dan lantainya daripada marmar kecuali ada sebuah bahagian yang dinamai “Rukhamat Humra”, tiada tingkap, satu pintu, dinding sebelah atas diliputi kain yang ada kalimah di atasnya. Bahagian atas dinding ditutup dengan kain warna hijau dihiasi dengan tulisan ayat al-Quran dengan tinta emas.

Perigi Harta Dalam Kaabah

Mengikut kajian dari Muhammad al-Azraqi, ada terdapat sebuah perigi tersangat dalam di dalam Kaabah yang digali oleh Nabi Ibrahim a.s. dan Nabi Ismail a.s. Perigi itu terletak di sebelah kanan Kaabah. Di dalam perigi itu telah dimasukkan emas, perak dan permata yang dihadiahkan orang kepada Kaabah dalam jumlah yang agak banyak. Perigi tersebut kini berada di bawah lantai marmar bahagian dalam Kaabah.

[1] Beliau adalah bekas presiden Islamic Society of North America (ISNA) dan merupakan sahabat penulis buku ini. Sekarang menjadi ahli majlis shura ISNA dan majlis fiqh Amerika Utara.

sumber dari blog http://safiyyahannur.blogspot.com
rujukan lain [link]

Friday, July 24, 2009


Seringkali terdengar keluhan dari sahabat-sahabat muslimat yang berlatarbelakangkan pendidikan agama, “Susahnya nak cari tudung yang betul-betul menepati syariat sekarang ni… Tudung-tudung sekarang ni kainnya nipis dan jarang-jarang, tapi cantik. Makin nipis, makin mahal pula harganya.”

Sudahnya, disebabkan tiada pilihan, terpaksalah membelinya juga. Benar, hasil tinjauan di kedai-kedai, memang semua kain tudung yang dijual sangat nipis dan jarang. Tak padan dengan harga!
Sahabat-sahabat yang jenis sangat mengambil berat tentang aurat mungkin akan pakai tudung dua lapis (dah terpaksa, nak buat macam mana, nak juga ikut fesyen). Tapi yang jenis tak berapa kisah, main belasah aje… kerana sudah tiada pilihan! Kalau ada pilihan pun, dah tak ikut trend masa kini. Dah tak up-to-date orang kata. “ Alah, jarang sikit-sikit, tak nampak nya.”
Tapi, betul ke tak nampak? Cuba perhati betul-betul.

Sudahnya, mereka ini terjerat dengan suasana dan trend masa kini. Ghairah dengan fesyen tudung yang menarik naluri untuk mencuba. Daripada yang dahulunya elok bertudung labuh, sudah bertukar kepada tudung yang agak labuh juga, tetapi jarang dan tipis! Dan yang lebih sedih lagi, yang lebih berani lagi ada yang tidak menutupi paras dada, ataupun hanya cukup-cukup makan. Hakikatnya, inilah fenomena yang terjadi di kalangan yang berpengajian agama, daripada pelajar hinggalah kepada ustazah atau pensyarah.

Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda: “Dua golongan daripada ahli neraka yang aku tidak pernah melihatnya lagi, iaitu satu kaum yang mempunyai cemeti seperti ekor lembu yang digunakan untuk memukul orang, dan satu golongan lagi ialah kaum wanita yang berpakaian tetapi telanjang yang menarik perhatian, kepalanya seperti bonggol unta. Mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mendapatkan baunya sekalipun, sedangkan bau syurga itu boleh didapati daripada perjalanan sekian-sekian.” – Riwayat Muslim

RACUN BERBISA

Dalam situasi ini, para wanita Muslim umumnya, dan yang berpengetahuan agama khususnya, telah terkena racun, Diracun dengan begitu kejamnya oleh suasana dan trend masa kini. Mereka ini sebenarnya telah terdedah kepada bahaya fitnah. Fitnah yang mudah tersebar luas di kalangan masyarakat.

Bayangkan jika para wanita yang faham agama, mengaji, atau mengajar agama seperti para pelajar agama, ustazah, pengajian Islam, dan aktivis dakwah memakai tudung yang tidak menepati syariat seperti yang telah disebutkan tadi. Bayangkan jika mereka itu adalah ustazah atau pensyarah anda sendiri, adakah anda respect pada mereka? Patutkah mereka ini kita respect? Lebih bahaya lagi, mereka akan dijadikan ikutan oleh generasi yang mereka didik dan ajar sendiri, malah boleh jadi lebih teruk daripada mereka sendiri. Bak kata pepatah, Guru kencing berdiri, anak murid kencing berlari. Jadi, berbalik kepada topik asal, adakah tudung sekarang ini trend, fesyen, atau syariat?

SMALL MATTER

Kasihan para Muslimah, daripada niat menutup aurat kononnya, bukan semakin mendapat pahala, malah mengundang dosa, dek kerana kejahilan atau mungkin sengaja buat-buat tidak tahu. Tetapi, hakikat yang perlu diketahui, small matter, matters. Benda kecil, jika diabaikan, akan terkumpul menjadi besar. Dosa kecil, jika dilakukan berulang kali, akan berubah menjadi dosa besar.

SUASANA MENGIKUT KITA

Biar suasana mengikut kita, bukan kita yang mengikut suasana. Kita harus menjadi proaktif. Dalam beberapa keadaan, mengikut suasana itu boleh, asal saja menepati syariat dan hukum Islam. Itu sahaja kuncinya.

PERBETULKAN PERSEPSI

Dalam soal tudung ini, kita perlu ubah persepsi PAKAI TUDUNG ITU TUTUP AURAT. Persepsi ini SALAH. Ini kerana ia menjadikan kita lebih fokus kepada perbuatan memakai tudung bukan menutup aurat secara sempurna.

Forward mesej yang Izzah terima dalam inbox fs.

Dewasa ini, memang x dapat dinafikan industri fesyen muslimah semakin berkembang bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Namun perkembangan ini kadang kala menjerumuskan muslimah ke lembah fitnah. Oleh itu sebagai wanita Islam, seharusnya bijak memilih corak kehidupan berlandaskan syariat. Sebagai peringatan untuk perbaikan diri dan saudara seagama sama2 kita re'check' iman n diri agar setiap ibadah dan pekerjaan kita berlandas syariat yang telah digariskan dalam al-Quran. Wassalam
.

Thursday, July 23, 2009


Selama hampir sembilan tahun menetap di Mekah dan membantu ayah saya menguruskan jemaah haji dan umrah, saya telah melalui pelbagai pengalaman menarik dan pelik.
Bagaimanapun, dalam banyak-banyak peristiwa itu, ada satu kejadian yang pasti tidak akan saya lupakan sampai bila-bila.

Ianya berlaku kepada seorang wanita yang berusia di pertengahan 30-an.Kejadian itu berlaku pada pertengahan 1980-an semasa saya menguruskan satu rombongan haji. Ketika itu umur saya 20 tahun dan masih menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah. Kebetulan ketika itu saya balik ke Mekah sekejap untuk menghabiskan cuti semester.

Saya menetap di Mekah mulai 1981 selepas menamatkan pengajian di Sekolah Agama Gunung Semanggol, Perak. Keluarga saya memang semuanya di Mekah, cuma saya seorang saja tinggal dengan nenek saya di Perak. Walaupun masih muda, saya ditugaskan oleh bapa saya, Haji Nasron untuk menguruskan jemaah haji dan umrah memandangkan saya adalah anak sulung dalam keluarga.

Berbalik kepada cerita tadi, ketibaan wanita tersebut dan rombongan haji di Lapangan Terbang Jeddah kami sambut dengan sebuah bas. Semuanya nampak riang sebab itulah kali pertama mereka mengerjakan haji.

Sebaik sampai, saya membawa mereka menaiki bas dan dari situ, kami menuju ke Madinah. Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar hinggalah kami sampai di Madinah. Tiba di Madinah, semua orang turun dari bas berkenaan. Turunlah mereka seorang demi seorang sehingga tiba kepada giliran wanita terbabit.

Tapi tanpa apa-apa sebab, sebaik sahaja kakinya mencecahkan bumi Madinah, tiba-tiba wanita itu tumbang tidak sedarkan diri. Sebagai orang yang dipertanggungjawabkan mengurus jemaah itu, saya pun bergegas menuju ke arah wanita berkenaan. "Kakak ni sakit," kata saya pada jemaah-jemaah yang lain. Suasana yang tadinya tenang serta merta bertukar menjadi cemas. Semua jemaah nampak panik dengan apa yang sedang berlaku.

"Badan dia panas dan menggigil. Kakak ni tak sedarkan diri, cepat tolong saya...kita bawa dia ke hospital," kata saya.Tanpa membuang masa, kami mengangkat wanita tersebut dan membawanya ke hospital Madinah yang terletak tidak jauh dari situ. Sementara itu, jemaah yang lain dihantar ke tempat penginapan masing-masing.

Sampai di hospital Madinah, wanita itu masih belum sedarkan diri. Berbagai-bagai usaha dilakukan oleh doktor untuk memulihkannya, namun semuanya gagal. Sehinggalah ke petang, wanita itu masih lagi koma. Sementara itu, tugas mengendalikan jemaah perlu saya teruskan. Saya terpaksa meninggalkan wanita tersebut terlantar di hospital berkenaan. Namun dalam kesibukan menguruskan jemaah, saya menghubungi hospital Madinah untuk mengetahui perkembangan wanita tersebut.

Bagaimanapun, saya diberitahu dia masih tidak sedarkan diri. Selepas dua hari, wanita itu masih juga tidak sedarkan diri. Saya makin cemas, maklumlah, itu adalah pengalaman pertama saya berhadapan dengan situasi seperti itu. Memandangkan usaha untuk memulihkannya semuanya gagal, maka wanita itu dihantar ke Hospital Abdul Aziz Jeddah untuk mendapatkan rawatan lanjut sebab pada masa itu hospital di Jeddah lebih lengkap kemudahannya berbanding hospital madinah. Namun usaha untuk memulihkannya masih tidak berhasil.

Jadual haji mesti diteruskan. Kami bertolak pula ke Mekah untuk mengerjakan ibadat haji. Selesai haji, sekali lagi saya pergi ke Jeddah. Malangnya, bila sampai di Hospital King Abdul Aziz, saya diberitahu oleh doktor bahawa wanita tersebut masih koma. Bagaimanapun, kata doktor, keadaannya stabil. Melihat keadaannya itu, saya ambil keputusan untuk menunggunya di hospital.

Selepas dua hari menunggu, akhirnya wanita itu membuka matanya. Dari sudut matanya yang terbuka sedikit itu, dia memandang ke arah saya. Tapi sebaik saja terpandang wajah saya, wanita tersebut terus memeluk saya dengan erat sambil menangis teresak- esak. Sudah tentu saya terkejut sebab saya ni bukan muhrimnya. Tambahan pula kenapa saja dia tiba-tiba menangis??

Saya bertanya kepada wanita tersebut, "Kenapa kakak menangis?" "Mazlan.. kakak taubat dah Lan. Kakak menyesal, kakak takkan buat lagi benda-benda yang tak baik. Kakak bertaubat, betul-betul taubat."

"Kenapa pulak ni kak tiba-tiba saja nak bertaubat?" tanya saya masih terpinga-pinga. Wanita itu terus menangis teresak-esak tanpa menjawab pertanyaan saya itu. Seketika kemudian dia bersuara, menceritakan kepada saya mengapa dia berkelakuan demikian, cerita yang bagi saya perlu diambil iktibar oleh kita semua. Katanya, "Mazlan, kakak ni sudah berumah tangga, kahwin dengan lelaki orang putih. Tapi kakak silap. Kakak ini cuma Islam pada nama dan keturunan saja. Ibadat satu apa pun kakak tak buat. Kakak tak sembahyang, tak puasa, semua amalan ibadat kakak dan suami kakak tak buat.

Rumah kakak penuh dengan botol arak. Suami kakak tu kakak sepak terajang, kakak pukul-pukul saja," katanya tersedu-sedan.

"Habis yang kakak pergi haji ini?"

"Yalah...kakak tengok orang lain pergi haji, kakak pun teringin juga nak pergi."

"Jadi apa sebab yang kakak menangis sampai macam ni sekali. Ada sesuatu ke yang kakak alami semasa sakit?" tanya saya lagi.

Dengan suara tersekat-sekat, wanita itu menceritakan, "Mazlan...Allah itu Maha Besar, Maha Agung, Maha Kaya. Semasa koma tu, kakak telah diazab dengan seksaan yang benar-benar pedih atas segala kesilapan yang telah kakak buat selama ini.

"Betul ke kak?" tanya saya, terkejut.

"Betul Mazlan. Semasa koma itu kakak telah ditunjukkan oleh Allah tentang balasan yang Allah beri kepada kakak. Balasan azab Lan, bukan balasan syurga. Kakak rasa seperti diazab di neraka. Kakak ni seumur hidup tak pernah pakai tudung. Sebagai balasan, rambut kakak ditarik dengan bara api. Sakitnya tak boleh nak kakak ceritakan macam mana pedihnya. Menjerit-jerit kakak minta ampun minta maaf kepada Allah."

"Bukan itu saja, buah dada kakak pula diikat dan disepit dengan penyepit yang dibuat daripada bara api, kemudian ditarik ke sana-sini... putus, jatuh ke dalam api neraka. Buah dada kakak rentung terbakar, panasnya bukan main. Kakak menjerit, menangis kesakitan. Kakak masukkan tangan ke dalam api itu dan kakak ambil buah dada tu balik." tanpa mempedulikan pesakit lain dan jururawat memerhatikannya wanita itu terus bercerita.

Menurutnya lagi, setiap hari dia diseksa, tanpa henti, 24 jam sehari. Dia tidak diberi peluang langsung untuk berehat atau dilepaskan daripada hukuman sepanjang masa koma itu dilaluinya dengan azab yang amat pedih.

Dengan suara tersekat-sekat, dengan air mata yang makin banyak bercucuran, wanita itu meneruskan ceritanya, "Hari-hari kakak diseksa. Bila rambut kakak ditarik dengan bara api, sakitnya terasa seperti nak tercabut kulit kepala. Panasnya pula menyebabkan otak kakak terasa seperti menggelegak. Azab itu cukup pedih...pedih yang amat sangat...tak boleh nak diceritakan. "Sambil bercerita, wanita itu terus meraung, menangis teresak-esak. Nyata dia betul-betul menyesal dengan kesilapannya dahulu.

Saya pula terpegun, kaget dan menggigil mendengar ceritanya. Begitu sekali balasan Allah kepada umatnya yang ingkar. "Mazlan...kakak ni nama saja Islam, tapi kakak minum arak, kakak main judi dan segala macam dosa besar.

Kerana kakak suka makan dan minum apa yang diharamkan Allah, semasa tidak sedarkan diri itu kakak telah diberi makan buah-buahan yang berduri tajam. Tak ada isi pada buah itu melainkan duri-duri saja. tapi kakak perlu makan buah-buah itu sebab kakak betul-betul lapar. "Bila ditelan saja buah-buah itu, duri-durinya menikam kerongkong kakak dan bila sampai ke perut, ia menikam pula perut kakak.

Sedangkan jari yang tercucuk jarum pun terasa sakitnya, inikan pula duri-duri besar menyucuk kerongkong dan perut kita. Habis saja buah-buah itu kakak makan, kakak diberi pula makan bara-bara api. Bila kakak masukkan saja bara api itu ke dalam mulut, seluruh badan kakak rasa seperti terbakar hangus.

Panasnya cuma Allah saja yang tahu. Api yang ada di dunia ini tidak akan sama dengan kepanasannya. Selepas habis bara api, kakak minta minuman, tapi...kakak dihidangkan pula dengan minuman yang dibuat dari nanah. Baunya cukup busuk. Tapi kakak terpaksa minum sebab kakak sangat dahaga. Semua terpaksa kakak lalui...azabnya tak pernah rasa, tak pernah kakak alami sepanjang kakak hidup di dunia ini."

Saya terus mendengar cerita wanita itu dengan tekun. Terasa sungguh kebesaran Allah. "Masa diazab itu, kakak merayu mohon kepada Allah supaya berilah kakak nyawa sekali lagi, berilah kakak peluang untuk hidup sekali lagi. Tak berhenti-henti kakak memohon. Kakak kata kakak akan buktikan bahawa kakak tak akan ulangi lagi kesilapan dahulu. Kakak berjanji tak akan ingkar perintah allah akan jadi umat yg soleh. Kakak berjanji kalau kakak dihidupkan semula, kakak akan tampung segala kekurangan dan kesilapan kakak dahulu, kakak akan mengaji, akan sembahyang, akan puasa yang selama ini kakak tinggalkan."

Saya termenung mendengar cerita wanita itu. Benarlah, Allah itu Maha Agung dan Maha Berkuasa. Kita manusia ini tak akan terlepas daripada balasannya. Kalau baik amalan kita maka baiklah balasan yang akan kita terima, kalau buruk amalan kita, maka azablah kita di akhirat kelak. Alhamdulillah, wanita itu telah menyaksikan sendiri kebenaran Allah.

"Ini bukan mimpi Mazlan. Kalau mimpi azabnya takkan sampai pedih macam tu sekali. Kakak bertaubat Mazlan, kakak tak akan ulangi lagi kesilapan kakak dahulu. Kakak bertaubat... kakak taubat nasuha," katanya sambil menangis-nangis.

Sejak itu wanita berkenaan benar-benar berubah. Bila saya membawanya ke Mekah, dia menjadi jemaah yang paling warak. Amal ibadahnya tak henti-henti. Contohnya, kalau wanita itu pergi ke masjid pada waktu maghrib, dia cuma akan balik ke biliknya semula selepas sembahyang subuh.

"Kakak...yang kakak sembahyang teruk-teruk ni kenapa. Kakak kena jaga juga kesihatan diri kakak. Lepas sembahyang Isyak tu kakak baliklah, makan nasi ke, berehat ke..." tegur saya.

"Tak apalah Mazlan. Kakak ada bawa buah kurma. Bolehlah kakak makan semasa kakak lapar." menurut wanita itu, sepanjang berada di dalam Masjidil Haram, dia mengqada'kan semula sembahyang yang ditinggalkannya dahulu.

Selain itu dia berdoa, mohon kepada Allah supaya mengampunkan dosanya. Saya kasihan melihatkan keadaan wanita itu, takut kerana ibadah dan tekanan perasaan yang keterlaluan dia akan jatuh sakit pula. Jadi saya menasihatkan supaya tidak beribadat keterlaluan hingga mengabaikan kesihatannya.

"Tak boleh Mazlan. Kakak takut...kakak dah merasai pedihnya azab tuhan. Mazlan tak rasa, Mazlan tak tau. Kalau Mazlan dah merasai azab itu, Mazlan juga akan jadi macam kakak. Kakak betul- betul bertaubat."

Wanita itu juga berpesan kepada saya, katanya, "Mazlan, kalau ada perempuan Islam yang tak pakai tudung, Mazlan ingatkanlah pada mereka, pakailah tudung. Cukuplah kakak seorang saja yang merasai seksaan itu, kakak tak mau wanita lain pula jadi macam kakak. Semasa diazab, kakak tengok undang-undang yang Allah beri ialah setiap sehelai rambut wanita Islam yang sengaja diperlihatkan kepada orang lelaki yang bukan muhrimnya, maka dia diberikan satu dosa. Kalau 10 orang lelaki bukan muhrim tengok sehelai rambut kakak ini, bermakna kakak mendapat 10 dosa."

"Tapi Mazlan, rambut kakak ini banyak jumlahnya, beribu-ribu. Kalau seorang tengok rambut kakak, ini bermakna beribu-ribu dosa yang kakak dapat. Kalau 10 orang tengok, macam mana? Kalau 100 orang tengok? Itu sehari, kalau hari-hari kita tak pakai tudung macam kakak ni??? Allah..."

"Kakak berazam, balik saja dari haji ini, kakak akan minta tolong dari ustaz supaya ajar suami akak sembahyang, puasa, mengaji, buat ibadat. Kakak nak ajak suami pergi haji. Seperti mana kakak, suami kakak tu Islam pada nama saja. Tapi itu semua kesilapan kakak. Kakak sudah bawa dia masuk Islam, tapi kakak tak bimbing dia. Bukan itu saja, kakak pula yang jadi seperti orang bukan Islam."

Sejak balik dari haji itu, saya tak dengar lagi apa-apa cerita tentang wanita tersebut. Bagaimanapun, saya percaya dia sudah menjadi wanita yang benar-benar solehah. Adakah dia berbohong kepada saya tentang ceritanya diazab semasa koma? Tidak. Saya percaya dia bercakap benar. Jika dia berbohong, kenapa dia berubah dan bertaubat nasuha?

Satu lagi, cubalah bandingkan azab yang diterimanya itu dengan azab yang digambarkan oleh Allah dan Nabi dalam Al-Quran dan hadis. Adakah ia bercanggah? Benar, apa yang berlaku itu memang kita tidak dapat membuktikannya secara saintifik, tapi bukankah soal dosa dan pahala, syurga dan neraka itu perkara ghaib? Janganlah bila kita sudah meninggal dunia, bila kita sudah diazab barulah kita mahu percaya bahawa "Oh... memang betul apa yang Allah dan Rasul katakan. Aku menyesal..." itu dah terlambat.

REBUTLAH 5 PELUANG INI SEBELUM TIBA 5 RINTANGAN

WAKTU KAYA SEBELUM MISKIN, WAKTU SENANG SEBELUM SIBUK, WAKTU SIHAT SEBELUM SAKIT, WAKTU MUDA SEBELUM TUA DAN WAKTU HIDUP SEBELUM MATI

"SAMPAIKANLAH PESANKU BIAR PUN SATU AYAT..."

Betapa beratnya azab Allah terhadap umat yang ingkar pada perintah-Nya. Sesungguhnya setiap amal perbuatan kita akan dihisab di akhirat kelak. Semoga segala amalan kita berlandaskan syariat-Nya. Sama2 kita luruskan niat setiap kali memulakan sesuatu pekerjaan mahupun ibadah. Sama2 kita kembali kepada fitrah bertuhan hanya kepada Allah swt. Pengajaran yang terkandung dalam pengalaman saudara kita ini tidak lain dan tidak bukan adalah untuk perbaikan diri Izzah sendiri. Izzah juga mahu mengajak sahabat semua re'check' diri kita demi kesejahteraan hari kemudian. Wassalam

Saturday, June 27, 2009

JOM AMBIL IBRAH

Saya ingin bercerita mengenai kisah adik saya, Nur Annisa, seorang gadis yang baru menginjak dewasa tetapi agak kasar dan suka berkelakuan seperti lelaki. Ketika usianya mencecah 17 tahun perkembangan tingkah lakunya benar-benar membimbangkan ibu.

Dia sering membawa teman-teman lelakinya pulang ke rumah. Situasi ini menyebabkan ibu tidak senang. Tambahan pula ibu merupakan guru al-Quran. Bagi mengelakkan pergaulan yang terlalu bebas, ibu telah meminta adik memakai tudung. Permintaan ibu itu ditolaknya sehingga
seringkali berlaku pertengkaran-pertengkaran kecil antara mereka.

Pernah pada suatu masa, adik berkata dengan suara yang agak keras, "cuba mama tengok, jiran-jiran kita pun ada yang anaknya pakai tudung, tapi perangainya sama je macam orang yang tak pakai tudung. Sampai kawan-kawan Annisa kat sekolah, yang pakai tudung pun selalu keluar
dating dengan boyfriend diorang, pegang-pegang tangan. Ani ni, walaupun tak pakai tudung, tak pernah buat macam tu!"

Ibu hanya mampu mengeluh mendengar kata-kata adik. Kadang kala saya terlihat ibu menangis di akhir malam. Dalam qiamullailnya. Terdengar lirik doanya " Ya Allah, kenalkan Annisa dengan hukumMu".

Pada satu hari ada jiran yang baru pindah berhampiran rumah kami. Sebuah keluarga yang mempunyai enam orang anak yang masih kecil. Suaminya bernama Abu Khoiri, (nama sebenarnya siapa, tak dapat dipastikan). Saya mengenalinya sewaktu di masjid. Setelah lama mereka tinggal berhampiran rumah kami, timbul desas-desus mengenai isteri Abu Khoiri yang tidak pernah keluar rumah hingga ada yang menggelarnya si buta, bisu dan tuli.

Perkara ini telah sampai ke pengetahuan adik. Dia bertanya kepada saya, "Abang, betul ke 0rang yang baru pindah itu, isterinya buta, bisu dan tuli?" Lalu saya menjawab sambil lewa, "Kalau nak tau sangat pergi rumah mereka, tanya sendiri" Rupa-rupanya adik mengambil serius kata-kata saya dan benar-benar pergi ke rumah Abu Khoiri. Sekembalinya dari rumah mereka, saya melihat perubahan yang benar-benar mendadak berlaku pada wajah adik. Wajahnya yang tak pernah muram atau lesu menjadi pucat lesi. Entah apa yang dah berlaku?

Namun, selang dua hari kemudian, dia minta ibu buatkan tudung. Tudung yang labuh. Adik pakai baju labuh...... lengan panjang pula tu...saya sendiri jadi bingung..bingung campur syukur kepada Allah SWT kerana saya melihat perubahan yang ajaib..ya, saya katakan ajaib kerana dia
berubah seratus peratus!

Tiada lagi anak-anak muda atau teman-teman wanitanya yang datang ke rumah hanya untuk bercakap perkara-perkara yang tidak tentu arah...saya lihat, dia banyak merenung, banyak baca majalah Islam (biasanya dia suka beli majalah hiburan) dan saya lihat ibadahnya pun melebihi
saya sendiri..tak ketinggalan tahajudnya, baca Qur'annya, solat sunatnya..dan yang lebih menakjubkan lagi, bila kawan-kawan saya datang, dia menundukkan pandangan..Segala puji bagi Engkau wahai Allah, jerit hati saya..

Tidak lama kemudian, saya mendapat panggilan untuk bekerja di kalimantan, kerja di satu perusahaan minyak CALTEX. Dua bulan saya bekerja di sana, saya mendapat khabar bahawa adik sakit tenat hingga ibu memanggil saya pulang ke rumah ( rumah saya di Madiun). Dalam
perjalanan, saya tak henti-henti berdoa kepada Allah SWT agar adik diberi kesembuhan, hanya itu yang mampu saya usahakan.

Ketika saya sampai di rumah..di depan pintu sudah ramai orang..hati berdebar-debar, tak dapat ditahan.....saya berlari masuk ke dalam rumah..saya lihat ibu menangis .. saya segera menghampiri ibu lantas memeluknya........dalam esak tangisnya ibu memberitahu, "Dhi, adik
boleh mengucapkan kalimat Syahadah diakhir hidupnya"..air mata ini tak dapat ditahan lagi...

Setelah selesai upacara pengkebumian dan lain-lainnya, saya masuk ke bilik adik. Saya lihat di atas mejanya terletak sebuah diari. Diari yang selalu adik tulis. Diari tempat adik menghabiskan waktunya sebelum tidur semasa hayatnya. Kemudian diari itu saya buka sehelai demi sehelai...hingga sampai pada satu halaman yang menguak misteri dan pertanyaan yang selalu timbul di hati ini… Perubahan yang terjadi ketika adik baru pulang dari rumah Abu Khoiri..di situ tertera soal jawab antara adik dan isteri jiran kami itu. Butirannya seperti ini:

Soaljawab (saya lihat di lembaran itu terdapat banyak bekas airmata)

Annisa : aku hairan,wajah wanita ini cerah dan bersinar seperti bidadari,"mak cik.. wajah mak cik sangat muda dan cantik".

Isteri jiranku : Alhamdulillah ..sesungguhnya kecantikan itu datang dari lubuk hati.

Annisa : tapi mak cik kan dah ada anak enam ..tapi masih kelihatan cantik.

Isteri jiranku : Subhanallah..sesungguhnya keindahan itu milik Allah SWT dan apabila Allah SWT berkehendak..siapakah yang boleh menolaknya?

Annisa : Mak Cik..selama ini ibu saya selalu menyuruh saya memakai tudung..tapi saya selalu menolak kerana saya rasa tak ada masalah kalau saya tak pakai tudung asalkan saya berkelakuan baik. Saya tengok, banyak wanita yang pakai tudung tapi kelakuannya melebihi kami yang tak pakai..sampaikan saya tak pernah rasa nak pakai tudung..pendapat mak cik bagaimana?

Isteri jiranku : Annisa, sesungguhnya Allah SWT menjadikan seluruh tubuh wanita ini perhiasan dari hujung rambut hingga hujung kaki, segala sesuatu dari tubuh kita yang terlihat oleh bukan muhrim kita semuanya akan dipertanggungjawabkan dihadapan Allah SWT nanti, tudung
adalah perlindungan untuk wanita ..



Annisa : tapi yang saya tengok, banyak wanita bertudung yang kelakuannya tak elok..

Isteri jiranku : Tudung hanyalah kain , tapi hakikat atau makna disebalik tudung itu sendiri yang harus kita fahami

Annisa : apakah hakikat tudung ?

Isteri jiranku : Hakikat tudung adalah perlindungan zahir batin, lindungi mata kamu dari memandang lelaki yang bukan muhram kamu, lindungi lidah kamu dari mengumpat orang dan bercakap perkara yang sia-sia ..sentiasalah basahkan lidah dengan zikir kepada Allah SWT, lindungi telinga kamu dari mendengar perkara yang mengundang bermanfaat untuk dirimu mahupun masyarakat , lindungi hidungmu dari mencium segala yang berbau busuk, lindungi tangan-tangan kamu dari berbuat sesuatu yang tidak elok, lindungi kaki kamu dari melangkah menuju maksiat, lindungi fikiran kamu dari berfikir perkara yang mengundang syaitan untuk memperdaya nafsu kamu, lindungi hati kamu dari sesuatu selain Allah SWT. Apabila kamu sudah biasa, maka tudung yang kamu pakai akan menyinari hati kamu.. itulah hakikat tudung.

Annisa : Mak cik, sekarang saya sudah jelas tentang erti tudung...mudah-mudahan saya mampu pakai tudung. Tapi, macam mana saya nak buat semua tu?

Isteri jiranku : Duhai nisa, bila kamu memakai tudung, itulah kurniaan dan rahmat yang datang dari Allah SWT yang Maha Pemberi Rahmat , bila kamu mensyukuri rahmat itu, kamu akan diberi kekuatan untuk melaksanakan amalan-amalan 'tudung' hingga mencapai kesempurnaan
yang diinginkan Allah SWT.

Duhai nisa ..ingatlah akan satu hari di mana seluruh manusia akan dibangkitkan..ketika ditiup sangkakala yang kedua, pada saat roh-roh manusia seperti anai-anai yang bertebaran dan dikumpulkan dalam satu padang yang tiada batas, yang tanahnya dari logam yang panas, tiada
rumput mahupun tumbuhan , ketika tujuh matahari didekatkan di atas kepala kita namun keadaan gelap gelita, ketika seluruh manusia ketakutan, ketika ibu tidak mempedulikan anaknya , anak tidak mempedulikan ibunya, sanak-saudara tidak kenal satu sama lain lagi antara satu sama lain boleh menjadi musuh lantaran satu kebaikan lebih berharga dari segala sesuatu yang ada di alam ini, ketika manusia berbaris dengan barisan yang panjang dan masing-masing hanya mempedulikan nasib dirinya, dan pada saat itu ada yang berpeluh kerana rasa takut yang luar biasa hingga tenggelam dirinya akibat peluh yang banyak, dan bermacam macam rupa-rupa bentuk manusia yang tergantung amalannya , ada yag melihat ketika hidupnya namun buta ketika dibangkitkan, ada yang berbentuk seperti haiwan, ada yang berbentuk seperti syaitan, semuanya menangis..menangis kerana hari itu Allah SWT murka.. belum pernah Allah SWT murka sebelum dan sesudah hari itu. Hingga ribuan tahun manusia dibiarkan Allah SWT di padang mahsyar yang panas membara hinggalah sampai ke Timbangan Mizan.

Hari itulah dipanggil hari Hisab..Duhai Annisa, bila kita tidak berusaha untuk beramal pada hari ini, entah dengan apa nanti kita akan menjawab bila kita di tanya oleh Yang Maha Perkasa, Yang Maha Besar , Yang Maha Kuat , Yang Maha Agung iaitu Allah SWT .

Sampai di sini sahaja kisah itu saya baca kerana di sini tulisannya terhenti dan saya lihat banyak titisan airmata yang jatuh dari pelupuk matanya.. Subhanallah ...Saya selak halaman berikutnya dan saya lihat tertera tulisan kecil dibawah tulisan itu "buta , tuli dan bisu..wanita yang tidak pernah melihat lelaki selain muhrimnya , wanita yang tidak pernah mahu mendengar perkara yang dapat mengundang murka Allah SWT , wanita tidak pernah berbicara ghibah dan segala sesuatu yang mengundang dosa dan sia sia"

Tak tahan airmata ini pun jatuh.semoga Allah SWT menerima adikku
disisinya..Amin



Nota : Kisah ini telah di'forward'kan pada Izah. Amat banyak ibrah dari kisah ini. So, Izah postkn kisah ini sebagai ingatan tok diri Izah dan pengunjung blog. Amat rugi bagi diri ini kerana masih jahil ttg hukum Allah dan semoga rahmat Allah menerangi hati2 kita. Segala syukur atas ingatan yang diberi. Semoga pembaikan diri sentiasa diiringi niat yang ikhlas semata-mata mencari keredhaan-Nya.

Thursday, June 25, 2009

HADIS 1 - ANTARA NIAT DAN PAHALA


Assalamualaikum w.b.t
Dalam akhir bulan Jun nie Izah sibuk menyediakan kelengkapan untuk berpindah ke tempat baru. Banyak rasanya barang yang hendak dibawa. Tapi amat mustahil untuk dibawa semuanya memandangkan Izah masih belum meninjau tempat tinggal baru Izah. Dalam kesibukan mengemas barang, sempat juga Izah mencari video Islami di ruangan internet. So, Izah nak share video dan hadis yang berkaitan. Maybe ramai dah maklum tentang hadis nie. Juz for refresh our mind dan moga membawa manfaat kepada diri Izah serta para pengunjung blog ~.:MENCARI MUKHLIS:.~

Mari kita berkongsi hadis pertama dalam Hadis Arba'in An-Nawawiyah



Dari Amirul Mukminin, Abu Hafsh, Umar bin Khatab r.a berkata: Aku mendengar Rasulullah saw bersabda, "Sesungguhnya diterimanya amal perbuatan itu bergantung pada niatnya dan sesungguhnya setiap orang akan mendapatkan apa yang ia niatkan. Barangsiapa berhijrah kerana Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya (akan diterima) sebagai hijrah kerana Allah dan Rasul-Nya dan barangsiapa berhijrah kerana dunia yang ia cari atau wanita yang hendak dinikahinya, maka ia akan mendapati apa yang ia tuju."
(HR Bukhari dan Muslim)

Suatu masa di zaman Rasulullah saw, terdapat seorang pemuda telah diajak berhijrah untuk menyebarkan Islam. Pemuda itu menolak ajakan tersebut kerana tidak mahu berpisah dengan wanita yang ingin dinikahinya. Pada suatu hari, pemuda ini telah diberi syarat untuk menyertai rombongan hijrah jika ingin menikahi wanita tersebut. Oleh itu, pemuda ini menyertai rombongan hijrah kerana ingin menikahi wanita itu. Maka pemuda itu dapat menikahi wanita tersebut.

Moga setiap amal ibadat yang kita lakukan berdasarkan niat yang ikhlas menuju redha-Nya semata-mata. Masukan ini sebagai ingatan untuk diri Izah yang sering terlupa juga untuk sahabat yang sudi mengunjungi blog ~.:MENCARI MUKHLIS:.~
Wassalam